Voeding zwangerschap

Zwangerschap symptomen

Wat kun je tijdens de zwangerschap het beste eten en drinken? Wat de baby binnenkrijgt, is natuurlijk afhankelijk van wat jij binnenkrijgt. Wat is gezond en wat kun je beter links laten liggen?

Vitamine

Om te beginnen kun je tijdens de zwangerschap beter niet teveel vitamine A binnenkrijgen. Te veel hiervan kan namelijk schade aan het kind aanbrengen. Hierbij gaat het wel om vitamine A, verkregen uit dierlijke producten en supplementen. Hoeveel vitamine A mag je dan nemen? We houden het op maximaal 3000 microgram per dag. Wat juist wel goed is, is vitamine D. Slik hier 10 gram per dag van, en het komt zowel jouw botten, als die van de baby, zeker ten goede!

Gevarieerd eten

Het is belangrijk om gevarieerd te eten, zodat je allerlei verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Hierbij kun je de Schijf van Vijf als hulpmiddel gebruiken. Het is ook aan te raden om per dag zo’n twee tot drie glazen melk te drinken. Magere of halfvolle producten hebben de voorkeur.

Een aantal tips om qua voeding de zwangerschap goed door te komen:

  • Eet bijvoorbeeld volkorenbrood of vlees om genoeg ijzer binnen te krijgen. Eet dit in combinatie met vitamine C rijke producten, zoals een stuk fruit of groente.
  • Blijf genoeg water drinken, ook al houdt je lichaam veel vocht vast.
  • De vetzuren in vis zijn goed voor de hersenontwikkeling en het gezichtsvermogen van het kind. Maar, eet vanwege de dioxines hier maximaal 600 gram per week van.
  • Ook al eet en drink je in feite wel voor twee personen, het is niet nodig om ineens veel meer dan normaal te eten. Je hebt natuurlijk wel meer energie nodig, maar doordat je tijdens de zwangerschap minder beweegt, bespaar je ook weer wat.
  • Lijnen tijdens de zwangerschap is geen goed idee. Je loopt namelijk het risico dat je niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarnaast is aankomen tijdens de zwangerschap heel normaal. Wil je toch lijnen, bespreek het dan met je verloskundige of gynaecoloog.
  • Vegetarisch eten kan echter wel tijdens de zwangerschap. Let er alleen wel op dat je genoeg vitamine B binnenkrijgt.